La conservació preventiva és una intervenció contínua i integral sobre els béns culturals que implica una sèrie d'actuacions per a preservar-los de la degradació.
Les tasques de conservació preventiva que du a terme el museu en els seus propis fons tenen diversos vessants
Control de la climatització (temperatura i humitat relativa) en magatzems estancs així com en les sales d'exposició
Control de les peces que ixen del museu per a exposar-les temporalment en altres centres.
Comprén supervisar-ne els embalatges, col·locar-les a la vitrina en el centre on s’exposaran i tornar a embalar-les i rebre-les en el museu. Aquestes tasques estan supervisades pel correu designat, que controla igualment la il·luminació i les condicions especials que poden requerir algunes de les peces.
Adequació de la instal·lació d'exposició i d’emmagatzematge
Revisió setmanal de les peces exposades, i especialment dels objectes que estan fora de les vitrines, com són els mobles i els elements de l'edifici: soleres, daurats, estucs, frescs, etc.
Els magatzems es troben separats segons les matèries i la tipologia de les peces:
El Laboratori de restauració del Museu Nacional de Ceràmica ocupa un espai d'uns 111 m2 distribuïts en dues sales situades en la tercera planta del palau de Dosaigües; rep llum natural i disposa d'una infraestructura i d’un equipament actualitzats.
Els objectius del Laboratori són la conservació i la restauració de les col·leccions del museu, per a la qual cosa desenvolupa les funcions següents:
D’octubre a desembre de 2018 es procedí a restaurar el llenç que decora el sostre de l’avantcambra del palau de Dosaigües. Aquesta obra anomenada “La Nit” representa a Selene, la lluna, i fou pintada per José Brel al marc de la reforma portada a terme pel VII marqués de Dosaigües a mitjanies del segle XIX.
“La Nit” no és una pintura mural. Es tracta d’una pintura sobre llenç que l’artista uní posteriorment al sostre mitjançant un adhesiu, tècnica coneguda amb el terme francès “marouflage”.
Aquest sistema de fixació al sostre ha causat constants problemes de conservació. La interacció entre el suport tèxtil, flexible, i la rigidesa del mur, dóna lloc a una adhesió deficient entre els estrats que composen la pintura: preparació, capa pictòrica i envernissat de protecció.
Els problemes d’adhesió també es poden donar entre el llenç i el mur, causant bombaments. Aquest problema fou una constant que es va tallar amb la restauració prèvia a la reobertura del Museu el 1998.
No obstant això, avui, s’observen greus alçaments per tota la superfície de l’obra; abundants clivells i fins i tot pèrdues puntuals de recobriments, deixant el llenç vist. A més, les motllures de fusta que envolten el llenç es troben separades del sostre a diversos punts, amb l’amenaça de caure i fracturar-se.
Per tal d’evitar que es produeixen noves pèrdues i detenir el procés de deteriorament, el departament de conservació i restauració del museu ha proposat, amb la col·laboració de l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya (IPCE), un tractament urgent de consolidació i fixació dels estrats pictòrics.
Informació sobre la restauració: