N.º inv.: CE3/01817-CE3/01844
El naixement, datat del segle XVIII, està compost per 29 figures de diferents grandàries, des de 10 cm fins a 40 cm: la Mare de Déu, Sant Josep i el Xiquet Jesús, dos àngels, els tres Reis Mags, catorze figures que representen tipus populars (pastors, venedors, músics i dansaires, etc.) i set animals. Les figures estan fetes en filferro recobert d’estopa, amb el cap modelat en terracota, les extremitats de fusta tallada, els ulls de vidre, i estan vestides amb teixits de l'època. A més d'aquests materials, trobem els utilitzats per als diferents complements dels personatges: comptes de coral i perles, castanyoles d'ivori, estreps i corones de metall, encenser de plata, etc. Els teixits (tela, seda, fils daurats, ras…) es van confeccionar a la Reial Fàbrica de Teixits, fundada per Carles III a Sant Leucio, prop de Nàpols. La talla de les figures es pot atribuir a diferents escultors napolitans del segle XVIII.
L'escenificació i la configuració plàstica del naixement va aconseguir en el Regne de les Dues Silícies un període d'esplendor en la segona meitat del segle XVIII, que va desbordar l'àmbit religiós per a passar a la Cort, la noblesa i l’alta burgesia, i finalment a ambients populars. La tradició dels “presepi” (naixements en italià) va ser impulsada primer pels diferents virreis de Nàpols. Una especial rellevància va tindre el paper de Carles III, fundador de la Fàbrica de Porcellana de Capodimonte, que va manar fer figures per al naixement privat de palau. Els naixements napolitans es caracteritzen per una espectacular escenografia i per la profusió de figures que inclouen escenes i tipus populars de gran realisme i expressivitat, la qual cosa oferix una gran riquesa iconogràfica d'indubtable interés etnològic. Una altra característica dels naixements napolitans és el paisatge que servix de fons a les escenes. La gruta franciscana original es canvia en un temple pagà en runes que recordava les recents excavacions a Herculà, a més de cases i altres arquitectures per a l'ambientació de les escenes.
Els efectes lumínics van constituir un altre dels recursos escenogràfics.
El naixement va ser adquirit pel Ministeri de Cultura en la subhasta de Nadal de 2002 de la Sala Retiro de Madrid, per al Museu Nacional de Ceràmica González i Martí.
A causa de qüestions de conservació el conjunt no es troba exposat.