Ud está aquí:
  1. Portada
  2. Activitats
  3. Documents per a la història d'Europa
  4. Contracte de construcció del vaixell "La Juliana" (1567)

Contracte de construcció del vaixell "La Juliana" (1567)

L'Armada Invencible

L'Armada Invencible i la seva destrucció formen actualment part de la cultura popular de diversos països, des de diferent perspectiva. Per a Espanya suposa un dels grans desastres de la Història, viscut així pels seus contemporanis i canonitzat el mite per la historiografia romàntica. Per al Regne Unit suposa una de les victòries militars més importants i l'inici efectiu d'un llarg domini sobre els mars. Per al cas d'Irlanda, en la costa del qual es van produir els principals naufragis, és una font d'anècdotes, històries i llegendes inesgotable, que ha passat a ser part del folklore de l'illa.

Però, fonamentalment, el desastre de la invencible és un fet històric de gran transcendència per al continent europeu en conjunt. La sort correguda per les tropes de la Monarquia Hispànica, llavors hegemònica a Europa i que constituïa un imperi global, present a tot l'orbe, marcaria l'esdevenir polític i econòmic d'Europa, determinant els equilibris econòmics i de poder. A partir d'aquest moment, els estats de l'Europa nord-occidental començarien una expansió que donaria lloc a nous imperis i a un nou repartiment d'influències al llarg del món, i es prefiguraria el futur mapa polític d'Europa, consolidat al segle XIX amb els Estats-Nació.

El vaixell "La Juliana"

Els fets al voltant d'aquesta fita històrica han estat profusament comentats i investigats i són àmpliament coneguts, però no deixen de succeir-se noves troballes i notícies que ens revelen les històries dins de la història, la dels vaixells i les persones que van participar en ells. Recentment, a les costes irlandeses del comtat de Sligo, han estat trobats les restes del vaixell conegut com "La Juliana", una nau comercial que va ser transformada en militar per la contesa i que va trobar la seva fi en aquesta empresa. "La Juliana", el nom d’origen de la qual era "Santa Maria, Sant Jaume i Santa Clara", va ser construïda a les drassanes de Mataró, a iniciativa d'una de les famílies de comerciants més influents de la ciutat, la família Palau, i va ser comandada des de la seva avarada fins al seu enfonsament a Irlanda el 28 setembre 1588 per Joan Arnau Palau.

La història d'aquesta família i de la nau "La Juliana" ha estat divulgada per l'historiador local Antoni Martí i Coll, el qual ha bussejat en diversos arxius i biblioteques fins a aconseguir les peces del puzle familiar dels Palau, unides en diversos llibres i publicacions.

El contracte conservat a l'ACA

L'Arxiu de la Corona d'Aragó, en la seva secció de Protocols Notarials, conserva un llibre del notari de Mataró Joan Cortés, en el qual es troba el contracte primigeni entre els Palau i els mestres d’aixa que s'encarregarien de la construcció de "La Juliana". Aquest document que aquí publiquem, ens endinsa a la història d'una nau, en principi dedicada al comerç mediterrani, però que en diferents ocasions, per raó de les seves característiques de tonatge i capacitat de ser dotada d'armament, va haver de donar servei a la Monarquia Hispànica, participant en importants esdeveniments cabdals de la història europea i mediterrània. Així, va participar com a transport de tropes a la Batalla de Lepant, encara que no participés directament en ella, en les campanyes de Portugal i les Açores, per ordre dels oficials reials, fins a veure’s finalment inclosa en la flota enviada per Felip II a la invasió de la Gran Bretanya. El derelicte reposa a les costes del comtat de Sligo, al nord d'Irlanda, però la seva història, la dels seus constructors i els seus tripulants es troba en els documents dels arxius, com el que ara aquí publiquem.

ACA,NOTARIALS,Mataró,Serie general,0123, 29r-32r

Subir